Isnin, Februari 23, 2009

BAHASA MELAYU @ MALAYSIA


Bahasa Melayu ialah sejenis bahasa Melayu-Polinesia dibawah keluarga bahasa Austronesia yang telah digunakan di wilayah Indonesia, Malaysia dan persekitarannya sejak melebihi 1,000 tahun dahulu. Pertumbuhan bahasa Melayu boleh dikatakan berasal dari Sumatera Selatan di sekitar Jambi dan Palembang. Terjumpanya batu bersurat yang bertarikh 682 Masihi di Sumatera Selatan merupakan rekod terawal bahasa Melayu Kuno.

Asal-usul orang-orang Melayu amat kabur kerana sejarah kuno Asia Tenggara masih belum diselidiki dengan mendalam. Walau bagaimanpun istilah Melayu adalah sangat baru dan ia timbul buat pertama kali dalam tulisan Cina antara tahun 644 dan 645 Masihi. Tulisan itu menyebut orang Mo-lo-yeu, tetapi dimananya letak kerajaan Mo-lo-yeu tidak dapat dipastikan, ada yang menyatakan di Semenanjung Tanah Melayu dan ada yang menyatakan di Jambi Sumatera. Ada juga yang berpendapat bahasa Melayu berasal dari Asia Tengah dan ada juga yang berpendapat bahasa Melayu sudah lama wujud di Kepulauan Melayu.

Bahasa Melayu ditutur hampir 300 juta penduduk dunia dan mengikut statistik merupakan bahasa yang keempat dalam turutan jumlah penutur terpenting bagi bahasa-bahasa di dunia selepas bahasa Mandarin, Inggeris dan Hindi.

Bahasa Melayu mempunyai pelbagai dialek dan setiapnya mempunyai perbezaan ketara dari segi sebutan dan kosa kata. Contohnya, bahasa Melayu Jawa atau lebih dikenali bahasa Jawa diselaputi banyak perkataan yang tidak difahami atau ketahui oleh penutur bahasa Melayu yang lain. Selain daripada itu, bahasa yang digunakan oleh masyarakat peranakan atau Cina Selat (campuran pendatang Cina dan penduduk asal) merupakan campuran antara bahasa Melayu dan dialek Hokkien. Dahulunya bahasa tersebut banyak digunakan di negeri-negeri Selat seperti P.Pinang dan Melaka.

Penggunaan bahasa Melayu di negara-negara lain berbeza bergantung kepada sejarah dan budaya. Bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi di Malaysia pada tahun 1968, tetapi Bahasa Inggeris masih digunakan dengan luas terutama sekali di kalangan masyarakat Cina dan India sama seperti di Brunai. Berbeza sekali di Indonesia, Bahasa Indonesia berjaya menjadi bahasa perantaraan utama atau lingua franca untuk rakyatnya yang berbilang kaum kerana usaha gigih kerajaan Indonesia dalam menggalakan penggunaan Bahasa Indonesia selain Bahasa Belanda yang tidak lagi digunakan. Timor Leste juga menjadikan Bahasa Indonesia sebagai bahasa berkerja. Di Singapura, Bahasa Melayu dikekalkan statusnya sebagai bahasa kebangsaan walaupun Singapura mempunyai empat bahasa rasmi ( Inggeris, Cina, India dan Melayu). Di selatan Thailand bahasa Melayu digunakan oleh orang-orang daripada Kesultanan Melayu Patani teatpi tidak mendapat sebarang pengiktirafan daripada kerajaan Thailand.

Bahasa tersebut dipanggil dengan pelbagai nama, namun nama paling popular adalah Bahasa Melayu dan Bahasa Malaysia. Di negara kita umpamanya berlaku beberapa kekeliruan di kalangan rakyat mengenai apakah nama yang sepatutnya digunakan sebagai nama rasmi. Istilah Bahasa Malaysia ini timbul secara sepontan selepas 13 Mei 1969. Ini terbukti dalam liputan akhbar waktu itu. Pada waktu tersebut wujud semacam persetujuan ramai terhadap istilah Bahasa Malaysia. Namun dalam perlembagaan Malaysia tiada perubahan.

Pada tahun 1986 istilah Bahasa Malaysia ditukar kepada Bahasa Melayu, menurut Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu. Namun begitu, pada 4 Jun 2007 kabinet membuat keputusan untuk menukar penggunaan Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia.

Walau apa pun istilah yang diperkenalkan, pada hemat saya penggunaan Bahasa Melayu @ Malaysia di negara kita ini masih lagi tidak di gunakan secara total seperti apa yang diadaptasikan di negara Indonesia. Sepatutnya perlu dilakukan sesuatu untuk menyemai semangat dikalangan rakyat untuk menggunakan Bahasa Melayu @ Malaysia. Kita dah merdeka hampir 51 tahun tetapi penjajahan dari segi bahasa masih berleluasa. Saya bukan tidak bersetuju dengan bahasa lain, kita boleh mempelajari bahasa lain tapi sebagai warganegara sepatutnya kita mendahulukan bahasa kebangsaan kita. (manns'gor)




1 ulasan:

Unknown berkata...

SALAM,
kakyong sangat setuju dgn tulisan ini.. memang penggunaan bhs melayu @ malaysia masih belum begitu membanggakan.. berbanding bhs indonesia, tidak kira mereka dr pulau JAwa, SUmatera jua Sulawesi tetap mereka bertutur dalam satu bhs yg sama.
Apa yang kita boleh sumbangkan ~ kalo bertutur dgn cina @ india.. usah lah terikut2 bhs pasar mereka.. bercakap lah seperti biasa.. ni tak, bila berckp dgn apek dah gaya mcm tongsan mali.. :)