Isnin, Februari 02, 2009

Lompat Parti

Jamaluddin Mat Radzi (Behrang) dan Mohd Osman Jailu (Changkat Jering)

Situasi langskap politik negara kini lebih bahang dari kayu api yang membakar sate, dengan pelbagai variasi yang dapat saya tatap di laman blog berorientasikan cerita lompat parti. Kejutan dari adun Bota yang melompat dari BN ke PR adalah amat mengejutkan khususnya bagi ahli-ahli umno di Perak mahupun di Putra Jaya. Umpama dikejutkan dari tidur pukul 4 pagi. Kini heboh pula pasal dua adun PKR pula yang pada mulanya telah menghilangkan diri hampir 5 hari dan pada khabar yang terkini telah pula meletakan jawatan dari adun. Mengikut sumber-sumber terkini yang saya dengar mereka menyatakan surat perletakan jawatan tersebut tidak sah pula. Macam-macam.

Pada tengahari pula di berita, Pak Lah ada menyatakan bahawa ada dua adun PKR akan melompat ke BN. Kisah lompat lagi. Pada pendapat saya soal melompat parti seharus tidak berlaku kalau setiap adun mempunyai pendirian yang tetap, melupakan soal kemewahan dan mementingkan tanggungjawab terhadap rakyat. Dalam situasi sekarang saya sendiri nampak bahawasanya politik sekarang ni lebih berteraskan kebendaan. Walau bagaimana pun mungkin setiap adun yang melompat ada alasan mereka tersendiri, yang penting fikirlah tentang rakyat. Jangan hanya melepaskan tengkok sendiri sahaja.

Pilihanraya kecil mungkin akan berlaku lagi di kedua dun tersebut. Untuk rakyat buatlah pilihan terbaik, masing-masing sudah dapat menilai yang kaca dan yang mana intan. Buatlah pilihan yang terbaik.


Tiada ulasan: