Sabtu, Februari 07, 2009

KUASA DAN BERKUASA


Rampasan kuasa adalah satu "penggulingan kekuasaan" suatu kerajaan biasanya secara keras dan tiba-tiba oleh golongan tertentu selalunya tentera dalam sesebuah negara dan akan digantikan dengan kerajaan lain samada awam atau tentera. Itu adalah diantara definisi tentang rampasan kuasa.

Bercerita tentang rampasan kuasa, saya merasakan perlu diadakan rampasan kuasa sekiranya ada permasalahan kritikal terhadap kerajaan yang memerintah tapi kalau rampasan kuasa dilakukan hanya untuk kepentingan seseorang adalah tidak wajar sama sekali. Contoh yang terdekat apa yang berlaku di Perak. Saya tidak nampak apa rasionalnya BN merampas kuasa dengan cara yang sebegitu. Ianya hanya akan menunjukan bahawasanya kelemahan parti BN itu sendiri. Saya melihat mereka bersorak gembira dengan cara kemenangan yang sebegitu. Kemenangan yang diraih bukanlah kemenangan yang sepatutnya dimenangi. Sebenarnya sokongan rakyat, sokongan pengundi itu adalah kemenangan mutlak.

Saya tetap menyatakan bahawa melompat dari parti ke parti adalah tidak wajar dan tidak berhemah sama sekali, tidak kiralah sama ada BN ke PR atau sebaliknya. Ianya tidak sepatutnya berlaku pada mereka yang telah bergelar wakil rakyat, yang sepatutnya menjadi contoh dan teladan. Saya tetap menyatakan pilihan raya yang adil adalah perkara yang sepatutnya dilakukan untuk mengetahui sokongan rakyat ataupun sebaliknya.

Tiada ulasan: