Rabu, Mei 06, 2009

POLITIK PERAK


Kemelut politik Perak pada pandangan saya nampaknya semakin tidak keruan. Perjalanan pentadbiran kerajaan juga tidak dapat berjalan dengan lancar. Banyak perkara yang menjadi pertikaian. Urusan mahkamah juga belum ada penghujung. Yang mana satu yang betul masih menjadi tanda tanya. Kondisi ini umpama gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati ditengah-tengah.

Dalam kondisi ini pada hemat saya sepatut mereka-mereka yang bertelagah perlu memulangkan kembali hak-hak tersebut pada mahkamah rakyat marhaen. Biarlah rakyat marhaen menentukan siapa yang betul, siapa yang berhak dalam memikul tanggungjawab tersebut. Kalau tidak perkara ini akan berlarutan tanpa kesudahan.

Kenapa perlu ada pertikaian yang akan menjejaskan perjalanan pentadbiran. Sepatutnya mereka-mereka yang bertelagah memikirkan rakyat marhaen, bukan kesinambungan politik mereka. Pada pandangan saya jikalau mereka ikhlas memperjuangkan nasib-nasib rakyat marhaen tidak akan berlaku apa yang sudah terjadi.

Walau bagaimanapun keputusan perlu dicari untuk melicinkan perjalanan pentadbiran. Secara jujurnya saya merasakan dengan menyerahkan kembali kepada rakyat untuk mencari keputusan adalah yang terbaik. Biarlah rakyat membuat keputusan, membuat pengadilan yang mana satu menjadi pilihan. (mannsgor)

Tiada ulasan: