Jumaat, September 02, 2011

DR. BURHANUDDIN AL-HELMY


Sepanjang hayatnya, Dr Burhanuddin tidak pernah berhenti  memikirkan langkah untuk meletakkan Islam ke tahap tertinggi.

Sifat-sifat keperibadian yang dimiliki oleh Dr Burhanuddin itu telah menonjolkan beliau sebagai seorang yang istimewa kesabaran dan ketekunannya dalam memperjuangkan cita-cita politiknya iaitu kemerdekaan tanah air, kebangsaan Melayu dan Islam.

Dr Burhanuddin menggunakan Al Hulaimi di hujung namanya dan kemudian dipopularkan umum menjadi Al Helmi, yang bermakna “orang yang tidak marah”. Pilihan kata asal Al Hulaimi itu benar-benar melambangkan keperibadian Dr Burhanuddin yang lemah-lembut, santun, tenang, sabar dan pendiam. Istilah Al Hulaimi menurut hukum tatabahasa Arab mempunyai makna yang sama dengan Al Helmi tetapi dalam bentuk yang merendah atau lebih kecil (Saliha Hj. Hassan 1997:20).

Dr Burhanuddin seorang ahli sufi walaupun beliau tidak pernah mengatakan bahawa beliau seorang ahli sufi. Hal ini dinyatakan oleh seorang rakan seperjuangan beliau dengan menyebut:

Sepanjang hayat saya, saya belum pernah lagi berjumpa sengan orang-orang yang berkebolehan seperti Dr Burhanuddin. Ramai yang sufi tetapi tidak pula alim bahasa, ramai pula orang alim bahasa tetapi bukan pula ahli politik, ramai orang ahli politik tetapi bukannya orang sufi, ada juga agaknya orang yang ahli bahasa merangkap ahli politik tetapi bukannya seorang doctor perubatan, dan doctor jiwa atau, mungkin ada memiliki segala-galanya yang dimiliki oleh Dr Burhanuddin umpamanya tetapi tidak serendah hati beliau terhadap semua manusia (Majid Saleh, 1991:5-6)

Dr Burhanuddin mengisi masa lapangnya dengan membaca, menulis dan mendengar radio sehingga jauh-jauh malam atau dengan beribadat. Dari segi amalan peribadinya, beliau bersungguh-sungguh mengerjakan kewajipan sebagai seorang Islam, banyak berzikir dan kerap mengalirkan air mata apabila beliau menginsafi kekerdilan manusia dalam hubungan dengan Penciptanya. Beliau gemar mengamalkan sembahyang tahajud di waktu dinihari dan pengikut setia Tariqat Nayabandiah (Saliha 1997:22).

Kepimpinannya menggerakkan 
KMM (1945), 
Presiden KRIS (1945), 
Presiden PKMM (1946), 
Pengerusi PUTERA (1947), 
Penasihat PKMM (1947) dan 
Presiden PAS (1956) tetap unggul dan karismatik.

Pada penghujung tahun 1947, Dr Burhanuddin mengetuai perwakilan Malaya ke Inter-Asian Relations Conference di New Delhi (Kamarudin 1980: 7). Persidangan ini membuka peluang baginya berkenalan dan berbincang tentang gerakan-gerakan menentang penjajahan bersama-sama pemimpin kemerdekaan negara-negara Asia.

Dalam perdampingan saya dengan Dr Burhanuddin, saya dapati bahawa beliau seorang yang rajin, amat berjiwa rakyat, tulus dan ikhlas. Ilmu agama yang dipelajarinya di Sumatera dan India telah digunakan sepenuhnya untuk perjuangan rakyat  (Insun Sony Mustapha 1999:493)

Kamarudin Jaafar merumuskan  Dr Burhanuddin mempunyai tiga ciri utama iaitu:
(i) Merdeka, 
(ii) Kebangsaan Melayu dan
(iii) Islam 
(Kamarudin 1980: 9)

W. Mohd Azam Mohd Amin yang merumuskan  idealisme politik Dr Burhanuddin menjurus  kepada tiga dasar yang utama: 
(i) Semangat keIslaman, 
(ii) Semangat kebangsaan yang luas dan 
(iii) Penentangan terhadap penjajah 
(W. Mohd Azam 1997: 75)

Dr Burhanuddin dikatakan mengkritik UMNO dan Parti Negara (pemimpin Dato’ Onn Jaafar) dan menyatakan keraguan terhadap pilihan raya pertama tersebut (Means 1976: 154-5) tetapi Means tidak pula menyatakan sebabnya.

Pada Januari 1965, Dr Burhanuddin ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana didakwa terbabit menyokong Indonesia dalam konfrontasi Malaysia-Indonesia. Dr Burhanuddin jatuh sakit semasa di dalam tahanan dan penyakitnya tidak baik setelah dibebaskan pada bulan Mac 1966.

Pada 25 Oktober 1969 Dr Burhanuddin meninggal dunia kerana keuzuran  ketika masih lagi menjadi Yang Dipertua Agung PAS.

mannsgor

Tiada ulasan: