Jumaat, Mei 01, 2009

HARI PEKERJA


Tanggal 1 Mei merupakan hari yang di nanti-nantikan oleh para pekerja untuk di raikan atau di martabatkan walau seketika oleh para majikan. Setelah bertungkus lumus seharian selama setahun, penantian itu tiba jua. Selamat hari pekerja.

Pekerjaan merupakan suatu perkara yang wajib kita lakukan dalam apa jua situasi untuk mendapat apa yang dinamakan rezeki dalam meneruskan penghidupan. Justeru itu apa pun jua profesionnya sama ada golongan profesional ataupun tidak ia tetap dinamakan pekerjaan dan pekerja.

Pekerja pula adalah manusia yang menjalankan atau melakukan sesuatu untuk mendapat sesuatu yang di pelankan oleh majikan. Golongan pekerja bukanlah hamba abdi, ini adalah peringkatan buat majikan yang mungkin terlepas pandang tentang status ini. Mungkin kelebihan majikan adalah kerana mereka ini berwang tetapi masih mahluk yang bernama manusia. Majikan dan pekerja seharusnya seiringan dalam mendapat bahagian masing-masing.

Para pekerja juga diharap dapat menjalankan tanggungjawab dengan tulus ikhlas bagi memastikan produktiviti meningkat untuk kemajuan bersama kerana kalau majikan bermasalah para pekerja juga secara tak langsung akan menerima masalah juga. Justeru itu semoga dengan ada hari yang dinamakan hari pekerja ini dapat mengingatkan kita betapa pentingnya kita bersama majikan untuk meneruskan kesinambungan penghidupan dan masa depan. (mannsgor)

Tiada ulasan: