Rabu, Februari 25, 2009

HARTANAH MELAYU DI KUALA LUMPUR


Setelah meneliti dan membaca beberapa rencana, web dan blog disini saya titipkan summary berkenaan hartanah milik orang melayu di Kuala Lumpur. Sehingga Jun 2008 mengikut statistik pemilikan hartanah di Kuala Lumpur masyarakat Melayu hanya memiliki 21.7% iaitu bersamaan 93,000 daripada 429,130 unit keseluruhannya. Statistik tersebut dibentangkan oleh Ketua Unit Pembangunan Harta Tanah Dewan bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) Mohd Sahak Surip, menunjukkan bahawa kaum Cina mendahului senarai keseluruhan pemilikan hartanah iaitu sebanyak 52.1% bersamaan 223,172 unit, manakala kaum India pula sebanyak 5.1% bersamaan 21,880 unit, lain-lain kaum pula memiliki sebanyak 4.8% bersamaan 20,472 unit dan selebihnya 16.3% bersamaan 70,066 unit dimiliki oleh syarikat atau agensi.

Bagi kategori unit komersial pula daripada jumlah keseluruhan itu kaum Melayu hanya memiliki 5.7% bersamaan 4,737 unit, berbanding kaum Cina yang jauh lebih tinggi dengan pemilikan sebanyak 49.0% bersamaan 40,634 unit, kaum India pula memiliki 2.9% bersamaan 2,365 unit dan lain-lain kaum memiliki 3.8% bersamaan 3,179 unit sementara selebihnya adalah milik syarikat atau agensi iaitu 38.6% bersamaan 32,061 unit. Untuk pemilikan rumah kediaman kaum Cina juga jauh mendahului dengan pemilikan sebanyak 53.1% bersamaan 181,167 unit berbanding kaum Melayu hanya memiliki 25.8% bersamaan 88,209 unit, kaum India pula memiliki sebanyak 5.7% bersamaan 19,493 unit dan lain-lain kaum memiliki 5.0% bersamaan 17,194 unit manakala selebihnya sebanyak 10.3% bersamaan 35,266 unit dimiliki syarikat dan agensi.

Kaum Cina juga jauh mendahului dalam kategori hartanah industri dengan pemilikan 39.8% bersamaan 1,888 unit berbanding kaum Melayu yang hanya memiliki 1.1% bersamaan 53 unit. Kaum India pula mewakili peratusan terkecil dengan pemilikan sebanyak 0.4% bersamaan 20 unit berbanding lain-lain kaum sebanyak 1.77% bersamaan 84 unit dan selebihnya sebanyak 56.9% bersamaan 2,702 dimiliki oleh syarikat dan agensi. Bagi kategori institusi pula, kaum Melayu memiliki 1.3% bersamaan 1 unit pemilikan hartanah berbanding kaum Cina dan lain-lain kaum yang masing-masing memiliki 29.5% dan 19.2% bersamaan 23 dan 15 unit manakala kaum India memiliki 2.6% bersamaan 2 unit hartanah dan syarikat atau agensi mewakili 47.4% bersamaan 37 unit hartanah.

Daripada statistik diatas jelas kita dapat melihat betapa ketinggalannya kaum Melayu dalam pemilikan hartanah khususnya di Kuala Lumpur. Rata-rata kita boleh melihat berapa kerat sangat hak milik hartanah yang dimiliki oleh kaum Melayu. Lihat sahaja taman-taman perumahan yang tumbuh bagai cendawan tapi siapakah yang mampu membeli rumah kedai yang ada ditaman-taman perumahan tersebut, ataupun rumah-rumah mewah yang di setengah tempat orang sanggup beratur dari pagi untuk mendapatkannya. Lihat sahaja pusat membeli-belah seperti KLCC, Mega Mall, Starhill, Lot 10 dan baru-baru ini Pavilion berapakah unit kedai di situ dimiliki oleh kaum Melayu. Perangkaan menunujukan pemilikan kaum Melayu dalam bangunan komersial hanyalah sebanyak 11.7% pada tahun 2005 berbanding 71.9% kaum Cina, 4.6% kaum India dan 11.8% bagi lain-lain kaum. Manakal di belakang Sungai Wang Plaza ada sebuah bangunan yang menjual komputer dan peralatan komputer iaitu bangunan Low Yat. Tidak ada satu pun unit kedai yang beratus-ratus bilangan di situ milik kaum Melayu. Secara matematiknya kalau ada lagi pembinaan bangunan besar-besar kaum Melayu tidak akan mampu untuk memilikinya.

Disini ingin saya menyingkap sedikit sejarah Kuala Lumpur pada tahun 1800 ianya hanya merupakan sebuah perkampungan orang Melayu yang kecil. Hampir seratus peratus penduduknya adalah orang Melayu dan hampir kesemua hartanah di kuasai orang Melayu. Kuala Lumpur mula dibina pada tahun 1857 di kuala sungai Gombak dan Klang. Pendudukannya bermula apabila seorang ahli keluarga kerajaan Selangor Raja Abdullah membuka Lembah Klang untuk perlombongan bijih timah. Sementara pekan itu membesar, Inggeris yang menjajah Malaya pada ketika itu merasa mereka harus melantik kapten kepada orang Cina untuk mentadbirkan settlement itu dan memastikan ada undang-undang dan peraturan. Kapten Cina yang pertama adalah Hiu Siew. Manakala yang berjaya memajukan Kuala Lumpur dari pekan perlombingan kecil yang sunyi hingga menjadi bandar Selangor yang utama adalah Kapten yang ketiga iaitu Yap Ah Loy.

Kuala Lumpur maju dengan cepat semenjak kepesatan ekonomi Asia pada awal 1990an. Pencakar langit telah dibina dan Kuala Lumpur yang dulunya merupakan sebuah kota kara penjajah yang tidak bermaya telah menjadi satu bandar yang tersibuk dan maju. Dalam masa yang sama penduduk Melayu yang dulunya merupakan penduduk majoriti sekarang menjadi penduduk minoriti. Orang melayu juga tidak lagi menguasai sepenuhnya hartanah di Kuala Lumpur.

Berdasarkan statistik diatas dapat kita rumuskan betapa kaum Cina di Malaysia dari generasi ke generasi telah berjaya membina dan memantapkan lagi asa ekonomi mereka yang awalnya hanya tertumpu kepada sektor perlombongan hingga sekarang menjalar ke bidang memaju hartanah. Hakikatnya tanah orang Melayu di Malaysia semakin terhakis dan terus terhakis. Jika dua ratus tahun dahulu hampir 100% tanah di Kuala Lumpur milik orang Melayu tetapi sekarang hanya tinggal 20% masih dimiliki orang Melayu. Persoalannya sampai bilakah 20% itu boleh bertahan.

Kenapa ianya terjadi, mengapa ianya begini, apakah ianya berterusan, siapakah yang harus dipertanggungjawabkan, apa yang perlu dilakukan..ini adalah antara persolan yang harus kita fikir-fikirkan bersama agar anak cucu kita di masa akan datang mendapat manafaat yang sepatut di negara kita sendiri. Fikir-fikirkan lah...(manns'gor)

Isnin, Februari 23, 2009

BAHASA MELAYU @ MALAYSIA


Bahasa Melayu ialah sejenis bahasa Melayu-Polinesia dibawah keluarga bahasa Austronesia yang telah digunakan di wilayah Indonesia, Malaysia dan persekitarannya sejak melebihi 1,000 tahun dahulu. Pertumbuhan bahasa Melayu boleh dikatakan berasal dari Sumatera Selatan di sekitar Jambi dan Palembang. Terjumpanya batu bersurat yang bertarikh 682 Masihi di Sumatera Selatan merupakan rekod terawal bahasa Melayu Kuno.

Asal-usul orang-orang Melayu amat kabur kerana sejarah kuno Asia Tenggara masih belum diselidiki dengan mendalam. Walau bagaimanpun istilah Melayu adalah sangat baru dan ia timbul buat pertama kali dalam tulisan Cina antara tahun 644 dan 645 Masihi. Tulisan itu menyebut orang Mo-lo-yeu, tetapi dimananya letak kerajaan Mo-lo-yeu tidak dapat dipastikan, ada yang menyatakan di Semenanjung Tanah Melayu dan ada yang menyatakan di Jambi Sumatera. Ada juga yang berpendapat bahasa Melayu berasal dari Asia Tengah dan ada juga yang berpendapat bahasa Melayu sudah lama wujud di Kepulauan Melayu.

Bahasa Melayu ditutur hampir 300 juta penduduk dunia dan mengikut statistik merupakan bahasa yang keempat dalam turutan jumlah penutur terpenting bagi bahasa-bahasa di dunia selepas bahasa Mandarin, Inggeris dan Hindi.

Bahasa Melayu mempunyai pelbagai dialek dan setiapnya mempunyai perbezaan ketara dari segi sebutan dan kosa kata. Contohnya, bahasa Melayu Jawa atau lebih dikenali bahasa Jawa diselaputi banyak perkataan yang tidak difahami atau ketahui oleh penutur bahasa Melayu yang lain. Selain daripada itu, bahasa yang digunakan oleh masyarakat peranakan atau Cina Selat (campuran pendatang Cina dan penduduk asal) merupakan campuran antara bahasa Melayu dan dialek Hokkien. Dahulunya bahasa tersebut banyak digunakan di negeri-negeri Selat seperti P.Pinang dan Melaka.

Penggunaan bahasa Melayu di negara-negara lain berbeza bergantung kepada sejarah dan budaya. Bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi di Malaysia pada tahun 1968, tetapi Bahasa Inggeris masih digunakan dengan luas terutama sekali di kalangan masyarakat Cina dan India sama seperti di Brunai. Berbeza sekali di Indonesia, Bahasa Indonesia berjaya menjadi bahasa perantaraan utama atau lingua franca untuk rakyatnya yang berbilang kaum kerana usaha gigih kerajaan Indonesia dalam menggalakan penggunaan Bahasa Indonesia selain Bahasa Belanda yang tidak lagi digunakan. Timor Leste juga menjadikan Bahasa Indonesia sebagai bahasa berkerja. Di Singapura, Bahasa Melayu dikekalkan statusnya sebagai bahasa kebangsaan walaupun Singapura mempunyai empat bahasa rasmi ( Inggeris, Cina, India dan Melayu). Di selatan Thailand bahasa Melayu digunakan oleh orang-orang daripada Kesultanan Melayu Patani teatpi tidak mendapat sebarang pengiktirafan daripada kerajaan Thailand.

Bahasa tersebut dipanggil dengan pelbagai nama, namun nama paling popular adalah Bahasa Melayu dan Bahasa Malaysia. Di negara kita umpamanya berlaku beberapa kekeliruan di kalangan rakyat mengenai apakah nama yang sepatutnya digunakan sebagai nama rasmi. Istilah Bahasa Malaysia ini timbul secara sepontan selepas 13 Mei 1969. Ini terbukti dalam liputan akhbar waktu itu. Pada waktu tersebut wujud semacam persetujuan ramai terhadap istilah Bahasa Malaysia. Namun dalam perlembagaan Malaysia tiada perubahan.

Pada tahun 1986 istilah Bahasa Malaysia ditukar kepada Bahasa Melayu, menurut Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu. Namun begitu, pada 4 Jun 2007 kabinet membuat keputusan untuk menukar penggunaan Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia.

Walau apa pun istilah yang diperkenalkan, pada hemat saya penggunaan Bahasa Melayu @ Malaysia di negara kita ini masih lagi tidak di gunakan secara total seperti apa yang diadaptasikan di negara Indonesia. Sepatutnya perlu dilakukan sesuatu untuk menyemai semangat dikalangan rakyat untuk menggunakan Bahasa Melayu @ Malaysia. Kita dah merdeka hampir 51 tahun tetapi penjajahan dari segi bahasa masih berleluasa. Saya bukan tidak bersetuju dengan bahasa lain, kita boleh mempelajari bahasa lain tapi sebagai warganegara sepatutnya kita mendahulukan bahasa kebangsaan kita. (manns'gor)




Selasa, Februari 17, 2009

Dato' Mokthar Dahari

Bersaing dengan Khalid Ali

Bersama Maradona

Allahyarham Dato' Mokhtar Dahari

Mengikut ranking keluaran Fifa pada 11 Feb lepas, kedudukan pasukan Malaysia turun lagi ke tangga 161. Nampaknya situasi pasukan negara bertambah parah, tiada peningkatan. Manakala di Asean pula pasukan negara berada di tangga ke 6 amat mengecewakan. Itu belum lagi kita perkatakan diperingkat Asia. Ketika dahulu kita adalah pasukan yang sebaris dengan Korea, Jepun, Morocco dan beberapa negara lain di Asia. Kini di kelompok Asean sendiri pun kita dah ketinggalan.

Rentetan situasi ini mengingatkan saya pada pasukan bolasepak kita pasa tahun 1972 dan 1980, apabila kita mampu melayakkan diri ke sukan Olimpik. Kekadang benak ini terfikir kenapa dulu boleh, sekarang tidak...apa yang terjadi...apa yang kurang atau apa yang tak kena...apakah pembangunan sukan bolasepak kita yang diwar-warkan tak menjadi...adakah fasiliti kita kurang ataupun permasalahan pemain-pemain itu sendiri?. Ini adalah persoalan asas yang pendapat saya rasakan perlu ada jawapan yang konkrit bukan sekadar melepaskan bantuk ditangga.

Suatu ketika dahulu kita mempunyai satu nama besar dipersada antarabangsa yang tidak asing lagi bagi peminat bolasepak negara, tak lain tak bukan Allahyarham Dato' Mokhtar Dahari. Beliau mendapat jolokan Super Mokh kerana kehebatannya menjaringkan gol di sepanjang kariernya dari tahun 1971 hingga 1987. Saya titipkan serba sedikit biodata tentang Allahyarham;

Dilahirkan di Setapak Kuala lumpur. Mendapat pendidikan awal di S.K. Jalan Kuantan (1960-1965) dan Victoria Institution (1966-1970). Anak kepada Dahari Abeng dan Maimon Sadikin. Beliau berkahwin dengan Tengku Zariana Tengku Ibrahim dan dikurniakan 3 orang anak iaitu Mohd Redza, Nur Azera dan Nur Arina. Mula mewakili pasukan Selangor pada tahun 1971 dalam kejohanan Piala Burnley dan Piala Malaysia pada tahun 1972. Pesta Bola Merdeka pada tahun 1972 adalah merupakan penampilan sulung buat beliau bersama pasukan bolasepak kebangsaan. Ketika perlawanan Pra Piala Dunia di Seoul pada tahun 1985 adalah penampilan terakhir beliau dalam skuad kebangsaan. Mempunyai kaps 167, menjaringkan 177 gol di Piala Malaysia dan 125 gol di peringkat antarabangsa. Menjaringkan gol penyamaan ketika menetang pasukan England B adalah merupakan jaring beliau yang terbaik. Membantu pasukan Selangor memenangi Piala Malaysia sebanyak 10 kali. Pernah membantu pasukan negara memenangi pingat gangsa di Sukan Asia Tehran pada tahun 1974. Dipilih sebagai Olahragawan Kebangsaan pada tahun 1976. Menerima beberapa anugerah diantaranya Ahli Mangku Negara (A.M.N) pada tahun 1977, Darjah Indera Mahkota Pahang (D.I.M.P) yang membawa gelaran Dato' pada tahun 2000 dan Darjah Dato' Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (D.S.S.A) pada tahun 2001 yang juga membawa gelaran Dato'. Pada tahun 1989 disahkan mengidap penyakit Mascular Dystrophy, berlepas ke London untuk mendapat rawatan lanjut tetapi pulang ke tanah air tanpa sebarang perubahan. Pada tahun 1990 keadaan beliau semakin tenat dan kritikal. Pada hari Khamis bersamaan 11 Julai 1991, jam 8.25 pagi beliau menghembuskan nafas terakhir di Pusat Perubatan Subang.

Beliau yang masih dikenanag sehingga ke hari ini walaupun hayatnya sudah bersemadi hampir 18 tahun. Biar pun generasi muda masa kini tidak begitu mengenali beliau sebagai bintang negara, tetapi hampir semua pasti pernah mendengar namanya sebagai pemain yang mempunyai bakat semulajadi yang berjaya mengangkat imej bolasepak negara setaraf ataupun sebaris dengan jaguh bolasepak dunia.

Pada usia 23 tahun beliau yang lebih terkenal dengan jolokan Super Mokh diiktiraf Majalah World Star Soccer sebagai penyerang terbaik Asia dan ketika itu jugalah dia dinobatkan sebagai Olahragawan Negara. Walaupun kelibat pemain istimewa seperti beliau yang tiada galang gantinya sehingga kini sudah lama meninggalkan kita, bayangan kehebatannya tidak pernah padam apatah lagi mengingati susah payah anak kelahiran Setapak, Kuala Lumpur itu mencipta nama walaupun dia memang sudah memiliki kurniaan yang tiada pada orang lain.

Apa pun kehilangan permata paling berharga bolasepak negara, tidak seharusnya ditangisi sampai bila-bila dan generasi sekarang sepatutnya cuba menjadikannya sebagai motivasi meningkatkan diri supaya bolasepak negara kembali bersinar seperti sebelumnya. Segalanya diharapkan FAM sendiri dapat mencari formula yang terbaik dalam meningkatkan mutu bolasepak kita dan mengangkatnya pada kedudukan yang sepatutnya. Apa jua permasalahan yang timbul mestilah diselesaikan dengan telus dan jangan ada agenda peribadi disebaliknya.(mannsgor)

Jumaat, Februari 13, 2009

Pemimpin dan Dosa


Dalam situasi politik di negara kita tika ini saya amat tertarik dengan tulisan Imam Adz-Dzahabi atau nama sebenarnya Syamsuddin Muhamad Bin Utsman dalam bukunya dosa-dosa besar, ia memuatkan 70 perkara yang membawa kepada terjadinya dosa besar. Diantara yang menarik perhatian saya ialah, pemimpin penipu dan penganiaya rakyat adalah suatu dosa besar.

Saya melihat sebahagian pemimpin kita yang sedia ada waktu ini semacam terlupa pada apa itu dosa. Umpamanya ketika akan berlakunya pilihanraya, masing-masing bakal pemimpin begitu gairah berkempen dengan taburan janji segala, sanggup turun sawah, duduk bersila, minum dekat warong kopi dan pelbagai lagi yang dibuat 5 tahun sekali. Lepas pada itu wassalam la jawabnya. Mereka selepas berjaya akan lupa segala janji, apa yang ada dibenak mereka adalah kenikmatan untuk diraikan bersama-sama rakan kroni. Saya tidak menyatakan semuanya yang sebegitu tetapi sebahagian besarnya ya.

Dalam kegairahan para pemimpin yang telah dipilih oleh rakyat menikmati kemenangan diharapkan janganlah lupa pada tanggungjawab yang diamanahkan, janji yang dijanjikan dan berlaku adil pada setiap keputusan. Ingatlah terutama pada pemimpin-pemimpin yang beragama Islam bahawasanya kalau mereka tidak berlaku jujur, tidak amanah, tidak adil, menipu mahupun menganiaya rakyat maka neraka la tempat mereka.

Banyak ayat Al-Quran dan Hadis menceritakan perkara tersebut.

Diantarnya Allah berfirman;

Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa hak mereka itu mendapat azab yang pedih (Asy-Syura:42)

Dan janganlah sekali-kali kamu (Muhammad) mengira, bahawa Allah lalai dari apa yang diperbuat orang-orang zalim. Sesungguhnya Allah memberi tangguh kepada meraka sampai hari yang waktu itu mata (mereka) terbelalak. Mereka datang bergegas-gegas dengan mengangkat kepalanya sedang, mata mereka tidak berkedip-kedip dan hati mereka kosong. (Ibrahim: 42-43)

Mereka satu sama lain selalu tidak melarang tindakan munkar mereka perbuat. Sesungguhnya amat buruklah apa yang selalu mereka perbuat itu. (Al-Maidah: 79)

Rasulullah SAW bersabda;

Barang siapa yang menipu kita, maka ia bukan termasuk golongan kita. (Shahih. Diriwayatkan oleh Ahmad Muslim, Abu Awanah, Abu Dawud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah)

Barang siapa diangkat oleh Allah untuk memimpin rakyatnya kemudian dia tidak mencurahkan kesetiannya nescaya Allah mengharamkan syurga baginya.
(Hadis riwayat Bukhari)

Manusia yang berat siksanya pada hari kiamat adalah penguasa yang sewenang-wenang. (Diriwayat oleh Abu Ya'la (1083), Ath-Thabrani Ausath(1618,4633), Ash-Shaghir (1/237), Abu Nu'aim(10/114), dari Abu Said dan dishahihkan oleh Asy-Syaikh dalam shahih Al-Jami(1001).

Diantara doa Rasulullah SAW;

Ya Allah barangsiapa yang mengurus urusan umatku ini lalu ia mengasihi mereka, maka kasihilah ia, dan siapa yang menyusahkan mereka maka susahkan la ia. (Diriwayat oleh Ahmad(6/93), Muslim(1828), Ibnu Hibban(553) dan Al-Baghawi(2471) dari Aisyah.

Itulah diantara ayat Al-Quran, hadis dan doa Rasullulah saw yang sempat saya titipkan untuk menerangkan bahawa betapa besarya dosa yang akan dipikul oleh pemimpin-pemimpin yang berlaku zalim dan menganiaya rakyatnya. Oleh itu para pemimpin sekalian janganlah kamu hanya memikirkan keuntungan dan kebendaan sehingga melalaikan tanggungjawab kamu terhadap rakyat kerana dosa yang menanti kamu adalah dosa besar. Untuk rakyat pula ingatlah jangan disokong pemimpin yang sebegitu, kita mempunyai segala yang dikurniakan Allah untuk melihat, memikir dan memilih pemimpin yang betul. Kita perlu berubah untuk kebaikan bersama. Wallahualam.(manns'gor)


Rujukan:
Dosa-dosa besar
Imam Adz-Dzahabi

Sabtu, Februari 07, 2009

KUASA DAN BERKUASA


Rampasan kuasa adalah satu "penggulingan kekuasaan" suatu kerajaan biasanya secara keras dan tiba-tiba oleh golongan tertentu selalunya tentera dalam sesebuah negara dan akan digantikan dengan kerajaan lain samada awam atau tentera. Itu adalah diantara definisi tentang rampasan kuasa.

Bercerita tentang rampasan kuasa, saya merasakan perlu diadakan rampasan kuasa sekiranya ada permasalahan kritikal terhadap kerajaan yang memerintah tapi kalau rampasan kuasa dilakukan hanya untuk kepentingan seseorang adalah tidak wajar sama sekali. Contoh yang terdekat apa yang berlaku di Perak. Saya tidak nampak apa rasionalnya BN merampas kuasa dengan cara yang sebegitu. Ianya hanya akan menunjukan bahawasanya kelemahan parti BN itu sendiri. Saya melihat mereka bersorak gembira dengan cara kemenangan yang sebegitu. Kemenangan yang diraih bukanlah kemenangan yang sepatutnya dimenangi. Sebenarnya sokongan rakyat, sokongan pengundi itu adalah kemenangan mutlak.

Saya tetap menyatakan bahawa melompat dari parti ke parti adalah tidak wajar dan tidak berhemah sama sekali, tidak kiralah sama ada BN ke PR atau sebaliknya. Ianya tidak sepatutnya berlaku pada mereka yang telah bergelar wakil rakyat, yang sepatutnya menjadi contoh dan teladan. Saya tetap menyatakan pilihan raya yang adil adalah perkara yang sepatutnya dilakukan untuk mengetahui sokongan rakyat ataupun sebaliknya.

Jumaat, Februari 06, 2009

RASUAH


Definasi Rasuah

Perkataan rasuah berasal daripada perkataan Arab berbunyi al-risywah. Dalam Al-Quran rasuah digolongkan kata umum batil iaitu meliputi juga perbuatan jenayah lain seperti merompak, memeras ugut dan menipu. Rasuah ataupun corruption dalam Bahasa Inggeris tidak diberi difinisi didalam undang-undang Malaysia.

Rasuah menurut Islam

Rasuah adalah harta yang diperolehi kerana terselesainya suatu kepentingan manusia (baik untuk memperolehi keuntungan mahupun untuk menghindari kemudaratan) yang sepatutnya wajib diselesaikan tanpa imbalan.

Pengharaman rasuah adalah jelas berdasarkan Al-Quran dan hadis. Allah SWT berfirman:
Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain diantara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa padahal kamu mengetahuinya. (Al-Baqarah : 188).

Punca utama rasuah.

1. Ingin cepat kaya dan hidup mewah.
2. Suka hidup bermegah-megah.
3. Kurangnya penghayatan nilai-nilai murni.
4. Kurangnya pendidikan keagamaan.
5. Kurangnya penyeliaan oleh pegawai atasan.
6. Kelemahan peraturan atau sistem pelaksanaan.

Kesan buruk dari rasuah.

1. Jalan mudah ke neraka.
2. Menghancur keadilan dalam masyarakat.
3. Melahirkan masyarakat yang tiada kemahiran.
4. Muncul masyarakat yang pentingkan diri sendiri.
5. Menghasilkan hasil kerja yang buruk.
6. Kos pengurusan akan meningkat.
7. Pengurusan pentadbiran menjadi lewat dan lembap.
8. Muncul sijahat yang bertambah jahat.
9. Menyebabkan pembahagian kekayaan yang tidak seimbang.

Kesimpulan.

Rasuah adalah haram didalam Islam disebabkan kesan yang dibawa kedalam sesebuah masyarakat dan Negara. Maka sesiapa yang membenarkan perutnya dan keluarganya diisi dengan hasil rasuah akan menjahanamkan diri juga negara. Semoga kita sama-sama ingat mengingati antara satu sama lain dalam mengharungi perjalanan kehidupan. (manns'gor)

Rujukan:
www.zaharuddin.net
www.baheis.islam.gov.my
www.tatiuc.edu.my

Khamis, Februari 05, 2009

Situasi di Perak


Kemelut diPerak nampaknya bertambah teruk. Lompat melompat terus melompat. Pada pendapat saya, kita rakyat ni macam langsung dipedulikan mereka yang diatas sana. Kita telah memberikan mereka tanggungjawab yang sepatutnya dilakukan tidak dilakukan. Mereka hanya mementingkan diri sendiri. Mereka sanggup melakukan apa saja agar apa yang dihajati terlaksana.

Sepatutnya perlu ada kesedaran dan keinsafan pada mereka-mereka yang telah dilantik oleh rakyat, jadi fikirlah tentang rakyat buat apa yang patut. Bercerita tentang lompat melompat ni saya memang tidak bersetuju langsung, kita sebagai manusia kenapa pula nak menjadi yang lain. Sepatutnya apabila berakhirnya pilihanraya, yang terpenting adalah menjalankan tanggungjawab, bukannya sibuk dengan lompat melompat. Memang tidak berhemah orang yang melompat dan juga orang yang menerima orang yang melompat. Kenapa perlu menerima orang yang tidak mempunyai pendirian tetap.

Saya juga mengharapkan agar diadakan pilihanraya semula, biar rakyat menentukan yang mana patut memerintah. Pilihan rakyat adalah yang terbaik untuk menyelesaikan kemelut di Perak. Pulangkanlah hak tersebut kepada rakyat.

Isnin, Februari 02, 2009

Lompat Parti

Jamaluddin Mat Radzi (Behrang) dan Mohd Osman Jailu (Changkat Jering)

Situasi langskap politik negara kini lebih bahang dari kayu api yang membakar sate, dengan pelbagai variasi yang dapat saya tatap di laman blog berorientasikan cerita lompat parti. Kejutan dari adun Bota yang melompat dari BN ke PR adalah amat mengejutkan khususnya bagi ahli-ahli umno di Perak mahupun di Putra Jaya. Umpama dikejutkan dari tidur pukul 4 pagi. Kini heboh pula pasal dua adun PKR pula yang pada mulanya telah menghilangkan diri hampir 5 hari dan pada khabar yang terkini telah pula meletakan jawatan dari adun. Mengikut sumber-sumber terkini yang saya dengar mereka menyatakan surat perletakan jawatan tersebut tidak sah pula. Macam-macam.

Pada tengahari pula di berita, Pak Lah ada menyatakan bahawa ada dua adun PKR akan melompat ke BN. Kisah lompat lagi. Pada pendapat saya soal melompat parti seharus tidak berlaku kalau setiap adun mempunyai pendirian yang tetap, melupakan soal kemewahan dan mementingkan tanggungjawab terhadap rakyat. Dalam situasi sekarang saya sendiri nampak bahawasanya politik sekarang ni lebih berteraskan kebendaan. Walau bagaimana pun mungkin setiap adun yang melompat ada alasan mereka tersendiri, yang penting fikirlah tentang rakyat. Jangan hanya melepaskan tengkok sendiri sahaja.

Pilihanraya kecil mungkin akan berlaku lagi di kedua dun tersebut. Untuk rakyat buatlah pilihan terbaik, masing-masing sudah dapat menilai yang kaca dan yang mana intan. Buatlah pilihan yang terbaik.