Isnin, Mac 02, 2009

Selangor lwn Kelantan

Gambar yang sempat saya rakamkan

Malam minggu yang lepas saya ke stadium Shah Alam untuk menyaksikan perlawanan liga super antara pasukan kesayangan saya Selangor D.Ehsan menentang Kelantan D.Naim. Seperti sebelumnya saya akan pergi menonton bersama sahabat saya Fadhil. Kami masih lagi menyokong perkembangan bola sepak tanah air, walaupun agak suram kebelakangan ini.

Agak mengejutkan juga jumlah kehadiran penyokong dari kedua belah pasukan. Ini menunjukan tanda positif bagi perkembangan bola sepak tanah air. Kami sampai di stadium selepas waktu magrib, seperti selalunya. Hingar-bingar mula kedengaran apabila kami menghampiri stadium.

Seperti biasa perlawanan dimulakan pada jam 8.45 mlm. Perlawanan bermula dengan garang apabila berbalas serangan antara satu sama lain. Pasukan Selangor mempunyai beberapa peluang untuk menjaringkan gol, bagaimanapun berhasil menjaringkan gol pertama pada minit ke 4 menerusi R. Surendren hasil lorongan cantik Amirul Hadi dari sebelah kanan. Selepas gol awal tersebut perlawanan bertambah rancak, pada minit ke 39 bek tengah Selangor telah dilayangkan kad merah kerana mengasari pihak lawan. Perlawanan terhenti seketika apabila pemain-pemain Selangor membuat bantahan terhadap keputusan pengadil. Walau bagaimana pun tiada insiden yang kurang menyenangkan berlaku, perlawanan diteruskan hingga tamat separuh masa pertama dengan kedudukan kekal 1-0.

Dengan kekurangan seorang pemain pasukan Selangor di serang dengan bertubi-tubi oleh pasukan Kelantan di separuh masa kedua untuk mencari gol penyamaan. Pada pengamatan saya pemain-pemain Selangor telah bermati-matian mempertahankan kubu pasukan mereka. Cuma sekali-sekala Selangor berupaya membuat "counter attack". Pada minit ke 68 Safee Sali berjaya melepasi perangkap off-side tetapi dijatuhkan oleh pertahanan Kelantan berdekatan garisan gol. D.Surendren dengan tenang menyepak masuk gol kedua Selangor hasil sepak percuma tersebut. Dengan gol tersebut telah menyentap semangat pasukan Kelantan dalam cubaan mereka menyamakan kedudukan.

Pada minit ke 77 penjaga gol pasukan Kelantan Halim Napi dilayangkan kad merah pula kerana dengan sengaja membaling bola keatas pemain Selangor C.Premnath. Ini menambahkan lagi kedukaan pasukan Kelantan. Keseimbangan setara antara pasukan apabila masing-masing bermain dengan 10 orang. Akhirnya pasukan Selangor berjaya menambah satu gol lagi pada masa kecederaan menerusi pemain muda C.Premnanth hasil lorongan cantik ketua pasukan Amri Yahya.

Secara keseluruhan saya melihat perlawanan tersebut amat menarik dan kekuatan seimbang. Dengan kehadiran penonton yang hampir mencecah 50,000 satu petanda baik untuk kesinambungan bolasepak negara kita. Saya berpendapat setiap pasukan harus menyediakan pasukan terbaik dalam mengharungi kejohanan tersebut kerana pasukan yang terbaik dapat menarik penyokong untuk datang ke stadium. Persatuan jangan ambil sambil lewa dalam hal berkaitan kalau ingin melihat kebangkitan semula bolasepak negara kita. Majulah sukan untuk negara dan warga semua. (manns'gor)

Tiada ulasan: