Kita kini sedang menghayati sebuah dunia di mana kekayaan sedang diciptakan pada kadar yang tidak dapat dibayangkan oleh generasi-generasi dahulu. Kejayaan-kejayaan teknologi, seperti kejuruteraan genetik dan dunia Internet, sedang berkembang dengan pesat. Semua ini, kita diberitahu, adalah hasil daripada kejayaan sistem kapitalis. Menurut penyokong-penyokong sistem kapitalis di merata dunia, sistem inilah yang telah membolehkan umat manusia mencapai tahap kemajuan yang tinggi, lantas menjadikan sistem kapitalis sebuah sistem sempurna, yang tidak lagi dapat diubahkan.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa buat kali pertama dalam sejarah dunia, kita mempunyai kekayaan yang mencukupi untuk memuaskan keperluan-keperluan setiap insan di dunia. Namun, apa yang tidak dikatakan oleh penyokong-penyokong kapitalisme itu adalah bahawa berjuta-juta orang masih mengalami kebuluran, berjuta-juta orang masih mengalami penyakit yang mudah dicegah, kehidupan berjuta-juta orang masih dikecewakan oleh kemiskinan. Masyarakat kita, iaitu masyarakat kapitalis, dikuasai oleh ketidak-samarataan dan ketidak-adilan, sambil kehidupan kita semua diancam oleh krisis ekonomi dan konflik bersenjata. Pada masa apabila sistem kapitalisme masih muda, Karl Marx sudah melihat percanggahan-percanggahan ini dengan jelas, lalu menulis:
Dalam satu tangan, kuasa-kuasa perindustrian dan
saintifik telah memasuki kehidupan, yang mana-mana zaman sejarah manusia lalu
tidak pernah mengharapkan. Dalam tangan sebelah wujudnya ciri-ciri kereputan,
yang jauh melintasi kengerian Empayar Rom. Pada hari-hari ini, semuamya
seolah-olah hamil dengan percanggahannya. Jentera, dihadiahkan dengan kuasa
memendekkan dan meringankan usaha manusia, kita melihat melaparkan dan
membebankan manusia. Sumber-sumber kekayaan luas, oleh sesuatu keajaiban
luarbiasa, diubahkan menjadi punca-punca keperluan.
Di sebalik perbincangan-perbincangan seperti ini,
terdapat satu persoalan asas, iaitu apakah sebenarnya sistem kapitalis? Apakah
ciri-ciri asas sistem tersebut, dan apakah kesan daripada ciri-ciri tersebut?
Pada pandangan pertama, jawapan kepada soalan-soalan seperti ini mungkin
dikatakan ringkas. Bukankah sistem kapitalis sebuah sistem di mana beberapa
individu yang kaya memiliki kilang-kilang, pejabat-pejabat dan perusahaan-perusahaan
yang lain? Bukankah pihak kapitalis menyokong pasaran bebas, tanpa apa-apa
perancangan terpusat? Namun, dewasa kini, persoalan-persoalan tersebut tidak
dapat ditangani dengan begitu mudah. Misalnya, kebanyakan perusahaan gergasi
kini tidak lagi dimiliki oleh seorang individu, tetapi mungkin digerakkan oleh
pejabat perusahaan atau kerajaan negara. Walau apapun perbezaan-perbezaan ini,
yang jelas adalah bahawa para pekerja dan golongan bawahan terus dieksploitasi
dan ditindas di bawah sistem kapitalis ini.
Maka, erti kapitalisme perlulah dikaji dengam
menyeluruh dan disesuaikan dengan perkembangan ekonomi mutakhir. Dari segi ini,
kajian Karl Marx terhadap sistem kapitalis sangatlah penting, kerana, dalam
kata-kata Georg Lukacs, teori Marx teori Marx, “meleburkan wajah
pertubuhan-pertubuhan sosial yang kaku, tidak bersejarah dan semulajadi; ia
mendedahkan punca-punca bersejarah mereka dan maka menunjukkan bahawa ianya
tertakluk kepada sejarah dari setiap segi termasuk kemunduran bersejarah.” Marx
telah menunjukkan bahawa tindakan manusia pada masa yang lalu telah menciptakan
dunia moden, bahkan juga bahawa tindakan manusia dapat membentukkan masa depan
yang bebas dari percanggahan-percanggahan kapitalisme.
Berhadapan dengan pendekatan ini, kita perlulah terlebih
dahulu mengkaji sejarah sistem kapitalis untuk mengenalpasti ciri-cirinya.
Sebelum bangkitnya sistem kapitalis, iaitu semasa wujudnya sistem feudal,
manusia belum lagi memajukan cara-cara untuk menguasai dunia semulajadi, atau
untuk menghasilkan barangan yang mencukupi bagi setiap insan. Marx telah
menulis bahawa kesemua hubungan-hubungan sosial dalam sistem feudal “diikat
kepada tahap perkembangan kuasa-kuasa produktif dan tenaga pekerja yang rendah
serta hubungan-hubungan terhad di antara manusia dan proses menciptakan dan
menghasilkan semula kehidupan materialis mereka, dan maka juga
hubungan-hubungan terhad di antara manusia dan alam.”
Dalam sistem feudal, tanah merupakan sumber
pengeluaran. Inilah yang dimaksudkan oleh Marx apabila dia menulis bahawa
“Dalam permilikan tanah feudal, kita sudah menjumpai penguasaan tanah sebagai
kuasa sesuatu yang asing ke atas manusia. Hamba serf adalah sampingan kepada
tanah. Serupa dengan itu, pewaris melalui sistem pewarisan feudal, iaitu anak
lelaki sulong, dimiliki oleh tanah. Ia mewarisi dia.” Dalam satu tangan, tahap
kuasa-kuasa produktif yang rendah bermakna usaha berterusan bagi golongan
petani, sambil dalam tangan sebelah, tuan-tuan feudal dan pegawai-pegawai
gereja mengambil apa yang mereka menghendaki dari petani dengan kekuasaan.
Hubungan-hubungan sosial dalam masyarakat
feudal merupakan hubungan-hubungan penguasaan dan penaklukan, tetapi ia sudah
jelasnya merupakan hubungan-hubungan sosial di antara individu-individu. Dari
segi ini, batasan-batasan feudalisme sangatlah berbeza daripada dinamik
kapitalisme. Pihak borjuasi muda menginginkan sebuah masyarakat di mana
segalanya dapat dijual-beli dengan duit. Sebuah masyarakat seperti itu sudah
pasti bergantung kepada pembatasan-pembatasan tanah bersama dengan kejam. Ini
bermakna bahawa, buat kali pertama dalam sejarah manusia, majoriti masyarakat
dinafikan jalan secara langsung kepada pengeluaran dan cara-cara menciptakan
kekayaan. Maka, pada abad ke-17 dan ke-18 di Eropah, sebuah kelas pekerja yang
tidak memiliki tanah telah ditaklukkan kepada bentuk pengeksploitasian yang
baru, iaitu pekerjaan bergaji.
Pendek kata, kapitalisme melibatkan
perubahan asas dalam hubungan-hubungan di antara manusia, peralatan-peralatan
pengeluaran dan bahan-bahan pengeluaran.” Oleh kerana perubahan-perubahan asas
ini, setiap aspek kehidupan manusia telah diubah. Namun, perubahan-perubahan
ini hanya dapat dilaksanakan melalui apa yang Peter Linebaugh telah menamakan
‘serangan-serangan perundangan’ pada hujung abad ke-18 untuk memperdayakan
kelas pekerja bahawa apa yang mereka menghasilkan sebenarnya dimiliki oleh
pihak kapitalis yang memiliki kilang-kilang. Menjelang abad ke-19, pekerjaan
bergaji telah menggantikan kesemua bentuk pembayaran yang lain di Eropah.
Kajian Marx terhadap sistem kapitalis muda
pada abad ke-19 menunjukkan bagaimana tenaga pekerja telah menjadi sebuah
komoditi, yang dapat dijual-beli pada pasaran. Pihak kapitalis dan para pekerja
mungkin bebas dari satu sama lain dari mana-mana segi rasmi, tetapi dalam realiti
mereka berkait rapat. Pengeluaran barangan tidak lagi berlaku di rumah atau
bengkel-bengkel kecil (seperti dalam sistem feudal), tetapi kini berlaku di
kilang-kilang baru di mana mekanisasi tenaga pekerja telah mengubah
hubungan-hubungan manusia. Dalam karyanya yang terpenting, iaitu Kapital,
Marx membandingkan usaha tukang-tukang kraf di bawah sistem feudal dengan
pekerja kilang di bawah sistem kapitalis:
Dalam
kraftangan dan pengeluaran, para pekerja menggunakan peralatan; di kilang,
jentera menggunakan pekerja. Di sana, gerak-geri peralatan tenaga pekerja
bergerak baginya, di sini ia adalah gerak-geri jentera yang mesti mengikutinya.
Dalam pengeluaran, para pekerja adalah sebahagian daripada mekanisme hidup.
Dalam kilang, kita mempunyai mekanisme tanpa kehidupan yang asing daripada
pekerja, yang hanya menjadi sampingan hidup.
Salah satu ciri kapitalisme yang paling
membinasakan merupakan pembahagian tenaga pekerja. Sebelum kapitalisme, memang
terdapatnya pembahagian tenaga pekerja secara sosial, dengan orang-orang
berbeza telibat dalam cabang-cabang pengeluaran atau kraf yang berbeza. Dengan
kapitalisme telah bangkitnya pembahagian tenaga pekerja secara terperinci dalam
setiap cabang pengeluaran. Pembahagian tenaga pekerja ini bermakna bahawa pekerja
terpaksa menjadi khusus dalam tugas-tugas tertentu. Maka, tidak
menghairankanlah bahawa John Ruskin pernah menulis bahawa pembahagian tenaga
pekerja adalah ungkapan palsu kerana ia adalah manusia yang dibahagikan.
Dalam sistem kapitalis, para pekerja semakin
bergantung kepada pihak kapitalis yang memiliki cara-cara pengeluaran seperti
kilang-kilang dan pejabat-pejebat. Ia menjadi semakin mustahil bagi pekerja
untuk hidup secara bebas daripada kapitalisme – jika dia bekerja, dia menjadi
ibarat sebuah jentera; jika dia tidak bekerja, dia akan hidup dalam kemiskinan.
Marx menulis mengenai para pekerja: “Kewujudan kapital adalah kewujudannya,
kehidupannya, kerana ia menentukan kandungan kehidupannya dalam cara yang tidak
mempedulikannya.” Pendek kata, para pekerja tidak mempunyai pilihan – bersedia
bekerja atau bersedia mengalami kemiskinan. Maka, di bawah kapitalisme, tenaga
pekerja menjadi tenaga pekerja yang dipaksa kerana para pekerja tidak dapat
memilih untuk tidak bekerja, para pekerja tidak memiliki apa yang diciptakan
oleh mereka dan para pekerja tidak dapat memilih apa yang patut diciptakan.
Marx menulis:
… pekerja
hanya merasai dirinya apabila tidak bekerja; apabila dia bekerja, dia tidak
merasai dirinya. Dia berasa selesa apabila tidak bekerja, dan bukannya di rumah
apabila dia bekerja. Maka usahanya bukan secara sukarela tetapi dipaksa, ia
adalah tenaga pekerja dipaksa. Maka, ia bukan kepuasaan sesuatu keperluan,
tetapi hanya cara untuk memuaskan keperluan tersebut secara asing daripadanya.
Sifat asingnya ditunjukkan dengan jelas oleh fakta bahawa sesudah apa-apa
fizikal atau pemaksaan lain wujud, ia dipulaukan seperti wabak penyakit.
Di sini, kita dapat merumuskan
perbincangan di atas dengan kata-kata berikut. Marx sebenarnya tidak menganggap
permilikan alat-alat atau cara-cara pengeluaran oleh individu sebagai masalah
utama kapitalisme. Dalam kajiannya ke atas sistem tersebut, yang menjadi jelas
adalah bahawa dia menolak situasi di mana cara-cara pengeluaran dikuasai oleh
sebuah minoriti (iaitu kelas kapitalis atau borjuasi), dengan tujuan
mengeksploitasi majoriti (iaitu kelas pekerja). Pengeksploitasian ini dapat
mengambil pelbagai bentuk dalam hubungan-hubungan sosial di antara manusia.
Seperti yang telah dikatakan di atas, para pekerja tidak memiliki cara-cara
pengeluaran, dan terpaksa menjual satu-satunya komoditi yang dimiliki mereka,
iaitu tenaga pekerja mereka. Inilah satu sebab mengapa kemungkinan untuk
merancangkan jalan-jalan ekonomi demi kepentingan masyarakat umum tidak dapat
bangkit dalam keadaan seperti ini.
Tambahan pula, setiap kapitalis didoring
untuk bersaing demi memajukan perusahaannya sambil mengorbankan orang yang
lain. Marx telah melaungkan: “Akumulasi! Akumulasi! Itulah nabi-nabi baginya.”
Ini bermakna bahawa kapitalis yang kuat memakan kapitalis yang lemah, dan
bahawa sistem kapitalis akan merosot dengan dramatik apabila mengalami krisis
ekonomi.
Sejak abad ke-19, sistem kapitalis ini
telah menyebar ke setiap penjuru dunia, dan mungkin tidak terdapatnya negara
yang bebas daripada cengkamannya. Inilah sebab utama mengapa kajian Marx
sangatlah relevan dan penting pada hari ini. Cara-cara pengeluaran masih
dikuasai oleh golongan minoriti, biarpun di sebuah negara membangun seperti
Malaysia atau sebuah negara maju seperti Amerika Syarikat. Walaupun bentuk
persaingan kapitalis mungkin berbeza dari satu tempat ke tempat yang lain,
hasilnya sentiasa sama: “Akumulasi! Akumulasi! Itulah nabi-nabi baginya.” Dan
para pekerjalah yang menjadi mangsa.
Maka, apa yang dapat dilakukan? Kajian
Marx juga telah mengenalpasti kelas pekerja sebagai unsur yang dapat
menumbangkan sistem kapitalis dan mengubah masyarakat. Walaupun pihak borjuasi
atau kelas pemerintah dapat menggunakan penguasaan mereka ke etas ekonomi untuk
menguasai kanca politik melalui kerajaan, tentera dan polis, kejayaan sistem
mereka juga mewujudkan sebuah kelas yang mempunyai kuasa untuk membebaskan
seluruh umat manusia – iaitu kelas pekerja. Kelas pekerja ini tidak mengenali
warna kulit, jantina, orientasi seksual, mahupun sempadan negara. Hanya kelas pekerja sendiri yang dapat membina
sebuah masyarakat tanpa keperluan dan tanpa diktator kerana kelas pekerja
sememangnya berbeza daripada kelas-kelas yang lain. Kini terdapatnya
beratus-ratus juta pekerja dan jumlah mereka semakin meningkat setiap hari.
Kerana kapitalisme merupakan sistem antarabangsa, ia terus mengembang dan
mengerjakan mereka yang suatu hari nanti akan memusnahkan sistem kapitalis itu.
Kemampuan unik kelas
pekerja untuk mengubah dunia berpunca dari kedudukan kelas tersebut dalam
sistem kapitalisme. Secara asasnya, kapitalisme menarik penduduk dari desa dan
menghimpunkan mereka di tempat-tempat bekerja yang besar. Maka, para pekerja
mendapati bahawa mereka telah menjadi sebahagian daripada unit yang melibatkan
beratus-ratus atau beribu-ribu orang. Untuk mencapai pembaikan dalam keadaan
mereka, para pekerja perlulah bertindak secara kolektif, dengan melibatkan
rakan-rakan sekerja mereka. Untuk mengubah dunia, kelas pekerja perlulah
bersatu di bawah panji-panji demokratik lagi sosialis.
Oleh Muhammad Salleh (September 2002).
mannsgor
Tiada ulasan:
Catat Ulasan